maanantai 15. heinäkuuta 2019

Menorca: ensimmäinen varsinainen lomapäivä

Aamu valkeni aurinkoisessa säässä. Hyvin nukutun yön jälkeen nyt olikin virtaa vaikka ja mihin. Nopeat aamutoimet ja notkuvien herkkujen kimppuun hotellin aamiaiselle. Tänään menimme ulos syömään eli terassille. Ilma oli lämmin jo heti aamusta ja nopeimmat olivat jo altaalla.

Aamiaisen jälkeen uikkarit päälle, aurinkorasvat kroppaan ja altaalle. Tässä hotellissa parasta on se, että aurinkotuoleja on riittävästi, ettei tarvitse kukon laulun aikaan käydä tuoleja pyyhkeillä varaamassa - jotkut tosin näyttivät tehneen niin, vaikka se on altaan säännöissä kiellettyä.
Kun päästiin tuoleille, niin aurinko meni pilveen ja pysyi siellä aika visusti - eihän tässä näin pitänyt käydä :-o Välillä aurinko näyttäytyi hetken, mutta pääasiallisesti se pysyi piilossa. Jokunen tunti kuitenkin makoiltiin altaalla ja käytiin uimassa, mutta sitten todettiin, että ehkä käytetään tämä päivä siihen, että lähdetään tutustumaan Ciutadellan kaupunkiin.

Suihkun kautta matkaan. Bussipysäkki on aivan hotelliamme vastapäätä. Matka yhdeltä yhteensuuntaan maksaa 1,95€ ja kestää n. puoli tuntia, koska se poimii kyytiin ihmiset joka pysäkiltä.

Saavuttiin kaupunkiin puoli viiden maissa eli juuri sopivasti siestan loppumisen aikaan. Lähdettiin etsimään ruokapaikkaa myöhäiselle lounaalle. Muutamasta paikasta kysyimme, mutta kellonaika oli sellainen, että lounasaika oli jo ohi eikä illallisaika ollut vielä alkanut, joten keittiöt olivat kiinni. Ruokaa oli kuitenkin saatava ja kas, saaren ainoa pikaruokaketju Burger King ilmestyi kuin tyhjästä suoraan eteemme, sinne siis.

Kyseisen paikan kattoterassilta on aivan huikea näköala, joten suosittelen käymään, vaikka söisi vain jälkiruoan.

Ruokailun jälkeen lähdimme tutustumaan kaupunkiin.

Ihanan idyllisiä kujia, värikkäitä vanhoja rakennuksia, ei liikaa ihmisiä - paikka on kuin elokuvasta. Kierreltiin kaupoissa, joissa myydään käsintekijöiden tekemiä mm. kenkiä ja koruja.
Ketjuliikkeistä silmiin osui vain Mango. Myöskään sitä yletöntä määrää 'kiina-krääsää', saarelta ei löydy.

Välillä poikettiin terassille nauttimaan kylmää juomaa ja taas jatkettiin kierrosta. Muutamia pikkuostoksia tehtiin, mutta suureksi osaksi nautittiin tunnelmasta.
Ajateltiin illan hämärtyessä, että palataan hotellille bussilla, mutta bussi lähti juuri nenämme edestä, joten päätettiin ottaa taksi, jotta ehditään vielä hotelliin illalliselle.

Illallisen jälkeen ei kukaan enää jaksanut lähteä mihinkään, joten palattiin huoneisiin ja lopulta nukkumaan.