maanantai 15. heinäkuuta 2019

Ystävysten synttäriviikonloppu Amsterdamissa

Me, lukiosta asti toisemme tunteneet, viisi rautaisella huumorilla varustettua kaunotarta, päätimme lähteä Amsterdamiin juhlimaan tänä vuonna täyteen tulevia pyöreitä vuosia. Juhlaviikonloppu ajoittui 14.-16.6.2019.

Kokoontuminen lentoasemalla iltapäivällä ja minä matkanjohtajana olin tehnyt viikonlopusta matkaohjelman, jonka jaoin heti terminaalissa. Tämä viisikko on ihan parasta seuraa - naurun rämähdykset alkoivat jo heti toisemme nähtyämme. Matkan alkua juhlistimme pullolla kuohuvaa - tottakai 🍾 Muutamat pakolliset kosmetiikkaostokset ja matkaan.

Sää oli hieman harmaa, mutta se ei näitä leidejä haitannut ja kuohuvalla senkin pystyy helposti korjaamaan aurinkoiseksi.
Koneessa kuohuvaa, tottakai, juhlan kunniaksi - cin cin! Viisikkona istuimme samalla rivillä ja puheensorinamme ja purskahteleva naurumme siivitti meidät nopeasti Amsterdamiin.
Hotellin kautta suuntasimme kaupungille ensin syömään. Olin varannut pöydän aasialaisesta ravintolasta, joka olikin suhteellisen lähellä hotelliamme.
Päädyimme usean ruokalajin menün, koska se vakuutti monipuolisuudellaan. Ruokaa olikin lopulta jopa liikaakin ja se oli erinomaista, vahva suositus  ravintolalle.

Ruoan jälkeen lähdimme kävellen tutustumaan kaupunkiin, kanavan viertä Flower Marketin ohi päätyen Punaisten lyhtyjen alueelle, jossa ilta oli vilkkaimmillaan. Toinen toistaan uhkeampia tyttöjä keikisteli ikkunoissa, jotenkin säälittävää. Alue on aivan keskellä Amsterdamia, parhaalla paikalla ja melko ainutlaatuinen näky, johon lasten kanssa ei ole syytä illalla tulla.

Red Light Districtiltä käveltiin kohti hotelli Hiltonia, jossa katolla on massiivisen kokoinen Sky Bar upeine drinkkeineen. Ihan pikkurahalla tuonne ei kannata mennä, koska drinkit maksavat keskimäärin 18€/kpl, mutta näköala on mitä mainioin, musiikki mielestämme ei. Käymisen arvoinen paikka silti.

Drinksujen jälkeen käveltiin takaisin hotellille, jotta jaksetaan se varsinainen päivä eli lauantai.

Aamu aloitettiin kymmenen maissa maittavalla aamiaisella hotellissa. Tämän jälkeen lähdettiin tutustumaan kaupunkiin. Naiset kun on matkassa, niin shoppailuja tulee tietysti tehtyä ja porukka hajaantuikin aika nopeasti eri kauppojen syövereihin.

Pian alkoi tulla hoppu, sillä klo 14 meidän oli määrä olla hotelli Hiltonin edessä, josta lähdemme nauttimaan kuplivaa juomaa, samalla kun nautimme Amsterdamin nähtävyyksistä kanavista käsin.

Puolet meistä surautti laiturille taksilla, kun osa harjaili vielä kaupungilla. Kävimme ostamassa Albert Heijn kaupasta piknik-evästä, ettei prosecco-risteily mene pelkän kuohuvan voimin.

Puolitoista tuntia seilattiin kanavia ristiin ja rastiin ja kipparimme kertoi meille faktoja Amsterdamista. Taisimme jopa kutsua kipparin vierailulle Suomeenkin 😃

Prosecco -risteilyn jälkeen jatkoimme iltaa kaupungilla eri paikoissa, kunnes päädyttiin hotellihuoneeseen ja jatkettiin iltaa vielä siellä.

Ihanat ladyt Amsterdamissa, ystäviä koko porukalla jo 34 vuotta!

Jottei koko reissu menisi pelkäksi juhlimiseksi, päätimme sivistää itseämme tutustumalla Vincent van Goghin -museoon.

Sunnuntai olikin  sopiva päivä tutustua kaupungin kulttuuriin. Etukäteen varatut liput Vincent van Gogh -museoon mahdollistivat nopean sisäänpääsyn. Ehkä hieman väsyneenä juhlimisesta, museokierros oli kohtuullisen nopeasti tehty, vaikkakin teokset olivat toinen toistaan upeampia.

Matkalla ihailimme muutakin taidetta.

Ihan mahtava viikonloppu näiden upeiden naisten kanssa Amsterdamissa. Oi sitä naurun määrää ja hyviä keskusteluja.
Tällä porukalla lähdetään ehdottomasti  suunnittelemaan ja toteuttamaan seuraavia reissuja!